Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, maj 22, 2012

Blomma där Du är planterad!



Blomma där du är planterad! Detta har du kanske hört tidigare då dessa ord används i olika sammanhang. Själv har jag speciella minnen kring dessa ord ..... från min mormor som är en stor inspirationskälla och förebild för mig och som skulle fyllt 119 år i dag!

När jag var barn och tyckte att det var tråkigt så där som barn kan tycka ..... ingenting att göra ...... då brukade min mormor säga att det är nyttigt att ha tråkigt. Flera år senare fick jag tidningsurklippet av min mormor som hon ofta talat om och rubriken på artikeln var:

Blomma där du är planterad! Artikeln tar upp hur en kvinna hittade en gammal dagbok och i den läste hon om hur hon skulle komma till rätt med sin bottenlösa självömkan. Ordet självömkan ger förmodligen olika människor olika känslor. Jag tycker att det är ett ganska jobbigt ord då jag absolut inte vill känna självömkan för då tycker jag att jag gör mig till ett offer!

Oavsett vad man känner inför detta ord så tror jag att alla människor ibland känner självömkan oavsett om man inser det eller inte. Man kan ju förtränga mycket som man inte vill se och kännas vid.

Artikeln beskriver enkelheten i Tant Graces levnadsregler. Hon beslöt sig för att varje dag:

1. Göra något för någon annan.
2. Göra något för mig själf.
3. Göra något som jag icke vill göra, men som behöfver göras.
4. Göra en kroppsöfning.
5. Göra en andlig öfning.
6. Bedja en egen, ny bön, hvilken innehåller en uppräckning af allt hvad jag bör vara tacksam för.

Tant Grace skrev att hon begränsade sig till sex regler därför att hon tyckte att det antalet gick att handskas med.

Vidare i artikeln står det: Jag bekymrar mig inte för hur väl jag följer tant Graces sex regler. Så länge jag gör det varje dag. Det räcker med bara ett brev skrivet och en byrålåda städad, men förvånasvärt ofta mår jag så bra av att ha uträttat någon småsak att jag orkar med mer av bara farten. Kan man leva efter en formel? Det enda jag vet är att jag har börjat bry mig mer om andra, och bekymra mig mindre om mig själv, sedan jag började leva efter de där sex reglerna. istället för att vältra mig i självömkan har jag tagit upp Tant Graces valspråk: Blomma där du är planterad.

                                
                        "Okänd" artikeln har  ingen signatur


Här slutar artikeln men min mormor brukade ibland le och säga då vi talade om detta : Slå Rot och Väx .... :)

Det betyder ju inte att man inte kan ha drömmar och längta efter saker & ting eller göra förändringar som vi behöver för att må bra ..... men vi kan inte om vi vill må bra önska att vi stora delar av vår tid var någon annanstans, var någon annan eller att saker och ting ska se annorlunda ut än de gör..... utan det är viktigt att kunna blomma där man är planterad!!

Ger Du dig själv den näring som Du behöver så att du kan Blomma och Slå Rot och Växa?!



Ha det Bäst!  Kram

1 kommentar: