Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, juli 27, 2012

Lyckad Stratifiering .... Tålamod

Anemoner som frösattes tidigt i våras har grott och växt väldigt långsamt men nu är det äntligen dags att plantera ut dessa på friland. Kul när det lyckas ..... sen ska det ju gå vägen även på friland ..... spännande att följa utvecklingen från frö till färdig planta.


I våras frösådde jag ovanligt många sorter  ...... här är några sorter som inte kommit längre än som bilderna visar :) Det där med tålamod igen ..... när det gäller växter så har jag faktiskt ett bra tålamod tycker jag själv iallafall :)


Här Allium som jag för första gången provat att fröså ..... först förvarade jag fröna i kylskåp (stratifiering) därefter sådde jag dessa ..... ingenting hände på lääänge ..... så de åkte in i kylskåpet igen en längre period och det lyckades!! Nu har en del av dessa grott och ska snart planteras ut på friland! Kul när ens tålamod ger resultat :) Sen får vi se om dessa klarar sig på friland :)


Lavendel fröna har kommit så här långt .... de behöver också kyla för att gro .... så först förvarades fröna i kylskåp sedan såddes fröna men de grodde inte utan det fick bli en ny vända i kylskåpet. Lavendel växer ganska sakta och har inte kommit längre än enligt bilderna. Ska också plantera ut dessa på friland snart. Har aldrig tidigare frösått lavendel så det är kul att prova .... men inte så praktiskt .... kommer hädanefter att som tidigare föröka via befintliga plantor ..... för jag vill ha ännu mer lavendel.


Malva Sylvestris har inte kommit så långt heller men den är på G


Aklejruta ..... frö jag fått och som också behövt stratifieras för att gro 
och långt ifrån alla fröna har grott


Mina frö sådda Hibiskus plantor är nu så här långt kommna på friland ..... spännande att se när dessa kommer att blomma .... kan säkert ta tid ...... Dessa grodde däremot oerhört snabbt och växte så det knakade direkt :)


Frösådd är lite av experiment jag brukar oftast köpa färdiga plantor och nästa år blir det mindre frösådda plantor än i år.


Adele - Someone Like You

            
Önskar Dig en riktigt härlig helg!  Kram

1 kommentar:

  1. Jag måste säga att du är verkligen superduktig att "testa" att så!! Vilka resultat :) Kommer bli härliga växter11

    SvaraRadera