Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, juli 13, 2012

Comte de Chamboard/Mme Boll

Forskning visar att vackra blommor dämpar stress och lindrar smärta. Inte svårt att förstå eller hur? Här kommer lite bilder på en av mina favoriter Mme Boll även kallad Comte de Chamboard.


Mme Boll är en gammaldags Portlandsros som är remonterande och alltså blommar från midsommar till långt ut på hösten. Blommorna är stora, mörkrosa och fyllda och har en fantastisk stark doft.


Denna ros har behållit sin popularitet i nästan 150 år och den är förälder till David Austins ros Gertrude Jekyll.











                                     Knopparna är ömtåliga för regn vilket tyvärr märks just nu


Att följa gången i blommornas utveckling och när de sedan vissnar tycker jag är sååå vackert ...... "Every flower is a soul blossoming in nature"  (Gerard De Nerval)


Snart blommat klart för denna gången ..... men jag tycker blomman är vacker nu också .... jag tröttnar aldrig på att gå och klippa av överblommade rosor och samla in rosbladen ...... Helt underbart och sedan se att det kommer nya knoppar igen som blommar och så samma process igen ...... detta gör jag med en del andra blommor också som klipps ner för att få en andra blomning ...... men det är inte samma känsla som med rosor ....... det är Magi ...... Rosmagi


Här i kombination med lavendel  I like :)

Celine Dion & Andrea Bocelli - The Prayer
                   

Ha det Bäst!  Kram

2 kommentarer:

  1. Riktig magi är det :) Trevlig helg Lena!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fina härliga rosor du har :-) jag riktigt känner doften ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera