Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, april 22, 2012

Underbara Lavendel



Det finns många olika typer av lavendel vanligast är lilablå blommor men rosa och vit lavendel förekommer också. Vanligast är "Hidcote Blue" som har lite starkare färg på blommorna och "Munstead" som är kompakt och tätvuxen och blommar tidigt. Båda dessa blir 25-40 cm höga.

Lavendel kan sås inomhus på våren eller direkt på växtplatsen. I landets södra delar blir det bäst resultat vid direkt sådd. I år provar jag för första gången att frö så lavendel och denna har förkultiverats inomhus ..... men plantorna växer ganska sakta tycker jag ....
först förvarade jag fröna i kylskåpet då de behöver kyla för att gro ..... ska bli spännande att se resultatet.



Vill du få tätare lavendel är april en bra tid att klippa ner den på. Annars kan den faktiskt klippas när som helst under året i alla fall i södra Sverige har själv tom klippt lavendel under vintern men då var det en mild vinter ..... och det fungerade utmärkt!

Det är lätt att föröka lavendel. Bästa sättet tycker jag är att ta sticklingar i början av augusti (kan naturligtvis tas under hela säsongen) men själv har jag fått bäst resultat genom att vänta lite in på säsongen till augusti. Jag tar toppskott som är ca 12 cm långa och planterar direkt på växtplatsen sedan är det bara att vänta och se resultatet!

Man kan aldrig få för mycket lavendel enligt mig ..... vilken doft ..... och så vackra speciellt tillsammans med bla rosor där de faktiskt kan göra att det blir mindre ohyra på rosorna om man kombinerar rosorna med olika kryddväxter som lavendel ju är. Denna underbara kryddbuske blir lätt utflyktsmål för fjärilar och bin.




Ska själv nu i dagarna klippa min lavendel och njuta av alla nya tecken som hela tiden påminner om att det snart är Sommar!!

Ha en så skön fortsatt helg som just du kan ha och kul att du hittat till min blogg ..... lämna gärna något spår efter dig ..... då blir jag glad:)))

Lev väl och Välkommen åter!

1 kommentar:

  1. Jag blir glad över att du delar med dig av dina tips :) //Ingrid

    SvaraRadera