Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, juli 09, 2013

Lovely Sweet William :)



Här kommer lite fler bilder på en av mina favoriter Borstnejlikan
eller som den heter på engelska: Sweet William


Den är väldigt lättodlad jag har bifogat två länkar till detta inlägget
 för dig som eventuellt vill läsa mer om denna blomma


Jag tyckte om denna blomma redan som barn och jag kommer speciellt ihåg
Danmarksturerna som barn och alla Blomsteraffärer i Danmark som brukade
ha mycket Borstnejlikor. Dessa var inte lika vanliga i Sverige (då i alla fall :)


Den är fantastiskt hållbar som snittblomma ..... 
och blommar minst 7 - 10 dagar ....  ofta längre :)


I år har jag tyvärr mindre Borstnejlikor då en del inte klarade förra vintern ....
så det blir till att odla fler ..... och hoppas på mildare och kortare vintrar ;)
Borstnejlikor blommar först året efter sådd. Egentligen är den tvåårig
men självsår sig lätt så i praktiken är den perenn :)


Hmmm här har Lupiner, lite Kalifornisk Vallmo och Pionvallmo
valt att växa mitt bland mina Borstnejlikor ...... de får vara kvar där .....
jag tycker det är viss charm när en trädgård inte är heeeelt perfekt
och alltför stylad :)
Fast jag ska erkänna att jag på en del andra ställen i mina trädgårdsrum
 är lite strängare vad gäller vad som får växa här och där ;)
Jag försöker ha en lagom mix av Naturens egna show
och hur jag själv vill att det ska se ut :)))

Till dig som inte har provat att odla Borstnejlika kan jag
verkligen rekommendera denna blomma.
                        

Ha det Gott!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar