Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

onsdag, juni 19, 2013

Pionen Lady Alexandra Duff



                                                                 
                                            Här kommer ett porträtt över Pionen Lady Alexandra Duff
                                   som är berömd för sin pastellskimrande skönhet och sin utsökta doft! 



Av alla mina pioner och andra pioner jag mött ;) i olika sammanhang
så är detta min absoluta favorit




Jag kände inte till denna förrän jag köpte den för två år sedan och förra året var
där bara några få knoppar och i år är det många knoppar















Lady Alexandra Duff är en luktpion från England från 1902
 (Varför kan det inte heta Doftpion istället ;)) Visst borde det heta så istället ?!


Den blommar med fyllda rosa blommor som bleknar med tiden



Doften är stark och god ..... ja den är heeelt fantastisk ..... påminner om den
godaste rosdoft :) jag har i alla fall aldrig doftat på någon pion som doftar godare



Medelsen blomning



Höjd ca 85 cm



Härdighet: Örtartad, hela landet


Det finns pioner som mer sällan drabbas av svampinfektioner som till exempel
Festiva Maxima, Sarah Bernhardt, James Pillow och Lady Alexandra Duff


Pionen introducerades 1902 av den engelska plantskolisten Kelway


 Lady Alexandra Duff (1891-1959) var dotter till Princess Louise of Wales
and the Duke of Fife vars familjenamn var Duff


Lady Alexandra Duff fick sitt namn från sin mormor Queen Alexandra som
var King Edward VII:s fru.

Kelway namngav pionen efter flickan när hon bara var 11 år.


Visst är pioner helt oemotståndliga blommor ?


Jag tänker skaffa fler Lady Alexandra Duff pioner  ..... det finns nog plats i jorden .....
annars får jag helt enkelt ordna mer plats åt denna ljuvlighet :)


                     

Kul Du tittat in hos mig :) Ha det Gott!  Kram

1 kommentar:

  1. Tack för fint porträtt! Konstaterade häromdagen att min Lady Alexandra dött. Inte så förvånad, det var ett klent skott jag köpte jättebilligt. Men nu vet jag att jag ska köpa igen!

    SvaraRadera