Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, november 13, 2012

Årets Frösådd



Dags för bokslut :) över årets resultat på mina frösådda plantor.
 Börjar med de lyckade resultaten :) Här mina Hibiskus plantor 
som har kommit så här långt under sin första säsong. 
Förkultiverade dessa tidigt i våras och så gott som alla frön
 grodde och så här långt hade dessa kommit nu i höst.


Det är första gången jag har provat att fröså 
Frilandshibiskus och jag är jättenöjd med resultatet
 "so far". Blir spännande att se hur dessa klara vintern
 ..... hoppas att det går bra :)


Lejongapen tog sig också ganska bra men alla plantor har 
tyvärr inte överlevt. Plantorna brukar bli större och kraftigare
 för varje år ..... hoppas att även dessa "nya plantor" 
klarar vintern.


Clematis Romantica tycker jag är mycket vacker


Hoppas att dessa plantor bli lika fina som på bilden ovan
 ...... den som väntar på något gott ..... lite näring, 
omvårdnad och kärlek så ska det nog gå vägen :)))


Nya vallmo sorter som är sådda direkt på friland i år .....
 såddes liiiite för sent kanske men en del blommade redan i år.
 Dessa brukar bli större och kraftigare för varje år!


Ännu fler mörka pionvallmo sådde jag i år 
..... I like:)


Ja detta skulle bli en "Cerise röd rosa" fransad vallmo ...... 
men det blev det inte precis :) men vacker ändå! Kanske 
fel på fröna :))) eller mänskliga faktorn :) eller naturens fel :))) 
Ja så här blir det ibland när man frösår ..... men det är väl en
 del av spänningen eller charmen med att odla och fröså!?





Perukbuske på G ..... tycker dessa är vackra och blir en fin
 kontrast till andra färger. Fick ett litet skott i höstas och 
som redan växt till sig och kommit så här långt. Kul 
om det lyckas! Hade planerat att köpa en färdig planta 
men eftersom jag inte riktigt bestämt var jag skulle sätta
 plantan så avvaktade jag med att köpa och så hann jag
 få detta skottet :) Tar lite längre tid men det gör inget
 .... Planeringen av rabatter kan få ta tid så blir det som 
man verkligen vill ha det ..... "Rom byggdes inte heller 
på en dag" Dessutom tycker jag det är ett bra sätt att träna
 mig i tålamod ..... är extra bra på detta när det gäller 
trädgård ........ :)))


Hmmmm nu över till de mindre lyckade resultaten har i år
 frösått Riddarsporrar för första gången. Tyckte dessa 
färger var så vackra :) och såg framför mig hur 
vackert det skulle bli med massor av Riddarsporrar.


Här är resultatet ja inte så höga och ståtliga precis och 
bladverken ser också annorlunda ut ..... så dessa är alltså
 inte perenna som jag trodde ....... Får göra nytt försök 
nästa år med perenna :)








Tanken var att de skulle se ut som dessa från 
Pildammarna ...... stor skillnad .......


Alunroten lyckades inte ..... fröna grodde inte ens :(  
Vill ha mer alunrot men kommer istället att köpa fler 
färdiga plantor som jag brukar göra.


Primula Vialii denna speciella och vackra perenn 
lyckades tyvärr inte heller


Astillbe Pumila är en annan sort som inte heller lyckades ....
fröna grodde inte ens :( Har rosa Astillbe sedan tidigare men
 den blommor inte mycket ..... verkar inte trivas alls hos mig ......



Andra sorter som jag frösått för första gången i år och som
 lyckats ganska bra är bland annat Lavendel och Allium. 
Borstnejlika har jag frösatt tidigare år också och resultatet
 blev lyckat även i år men dessa blommar först andra året. 
Mina frösådda anemoner har lyckats bra hoppas nu att dessa
 klarar vintern.

Kommer inte att fröså lika många sorter nästa år :) Absolut 
bästa resultatet fick jag med zinnia fröerna ...... underbar 
blomma som grodde lätt och växte snabbt ..... tyvärr är 
denna inte perenn men det är väl värt besväret att fröså 
denna nya favorit :)

Ja det dröjer ett tag till innan det är dags att börja 
förkultivera och fröså på nytt ...... men för varje dag 
så kommer vi närmare :)


                    För att du finns  Sonja Adlen
                    

Ha det gott!  Kram

1 kommentar:

  1. Härligt att du lyckades med frilandshibiscusen det gjorde inte jag. Fantastiskt att du lyckats med att övervintra lejongapen. Vallmo är en fantastisk blomma i så många skepnader. jag ha en frösådd rosa dubbel som är underbar. Jag vet att det är en perenn och jag har varit nära att lyckas i flera år. Jag önskar dig en härlig dag! Zinnia

    SvaraRadera