Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, oktober 22, 2015

Vackra MEN hala Höstlöv



 Naturens process fortsätter och fler och fler träd fäller 
sina löv. Visst är det en vacker process!? 


Fantastiska färger naturen bjuder på just nu!


Men jag vill också varna för att dessa vackra höstlöv
 kan vara förädiska!


Idag för exakt ett år sedan råkade jag ut för en 
cykelolycka på grund av hala höstlöv.


Hade ganska bråttom på morgonen så ja jag 
cyklade i hög fart ;) Det var kanske något mer 
fuktigt än tidigare morgnar men inget som jag
 noterade.


Eftersom jag vurpat med cykeln för ett antal år 
sedan så brukar jag vara noga med att ha cykelhjälm
 och jag cyklar inte vintertid när det är snö och halt.

Ja som så många andra så skaffade jag cykelhjälm 
efter att jag mirakulöst överlevde en cykelolycka för 
flera år sedan. 

Den gången bröt jag vänster handled men ingen annan 
skada trots att jag flög långt iväg och detta skedde en 
lördag mitt i Malmö centrum med massa bilar överallt.


Senaste olyckan som skedde exakt för ett år sedan 
(och sista hoppas jag ;) bröt jag högerhandled ...... 
ja så nu vet jag vilket fallmönster jag har ..... 
jag har en reflex som gör att jag automatiskt tar 
emot med händerna vid denna typ av olyckor. 

Och jag är inte benskör det har jag kollat ;)

Andra bryter kanske ben, armar, axlar etc eller 
som jag handlederna. Sedan beror det säkert på 
hur man faller också och från vilken höjd etc.

Denna aktuella morgon för ett år sedan så cyklade jag 
samma väg som jag gjort i flera veckor. Hade upptäckt 
en genväg bakom Nord Mills i Malmö. Sista veckorna 
hade jag slarvat med att använda cykelhjälm.

Det var mycket löv på vägen men det hade jag inte tänkt 
på de andra dagarna. Förmodar att det kanske också blev
 en sådan halkeffekt för att där är järnvägsspår 
vid sidan där man cyklar: men jag fastnade inte i 
järnvägsspåret men spåren kanske har effekt så
 att det blir extra halt ....

Denna morgon hade jag en enorm tur ja jag kallar
 det Änglavakt (och tror på detta). Jag vurpade i hög 
hastighet och flög av cykeln. Allt sker så oerhört snabbt 
vid sådana tillfällen. Det är som om alla sinnen skärps 
extra mycket på något sätt. Jag kunde gudskelov resa 
mig upp och insåg då att det inte ens var en meter 
kvar till vattnet och den förhöjda kanten vid vattnet. 
Vad hade hänt om jag vurpat och hamnat i vattnet eller
 slagit huvudet i kanten ..... ja jag hade sinnesnärvaro
 nog att tänka dessa tankar.

Det var bara att ta mig till närmaste cykelställ som var en 
bra bit bort och låsa fast min cykel. Under tiden kunde
 jag känna den alltmer värkande handen/handleden. 
Den svullnade upp allt mer och det var lite sår och 
blod och den var heeeelt desformerad!

Ringde efter en taxi som körde mig till akuten och
 det var bara att inse att handleden var bruten. Samma
 procedur som förra gången med en spruta rakt in i 
handleden och folk som håller i en och försöker dra 
handleden rätt igen under tiden som man får flera stick 
med bedövningsvätska rätt in i handleden.

Sedan var det dags för gips ..... Min enda tanke då var 
förutom att jag var otroligt tacksam att jag trots allt inte 
skadat mig mer ..... var att jag inte ville ha någon Hoffman
ställning inopererad som det blev förra gången då jag bröt
 vänster handled.

Kirurgen sa att han trodde det behövdes då den var 
så illa bruten. Både första röntgen bilderna och efter ca
 1 vecka var det dags för röntgen igen och jag sa att jag
 inte vill ha en hoffmanställning. Handleden hade rättat 
till sig något men det var gränsfall och då bestämde jag 
att det får bära eller brista: Blir handleden sned så får 
den bli det men jag kommer förhoppningsvis att 
kunna använda den åtminstone.

Du som läser detta och som har haft en 
Hoffman ställning inopererad förstår nog mitt beslut!! 
Operationen är en sak och naturligtvis inget roligt alls. 
Att sedan dras med denna tunga, klumpiga och jobbiga 
ställning är en pärs. Men det absolut värsta är när den 
ska tas bort: Detta görs med hjälp av en elektrisk 
skruvmejsel när skruvarna ska tas bort som sitter
 fast i skelettet.

Jag kommer inte ihåg hur många personer som höll i 
mig och man får ingen bedövning. Förstår efteråt varför 
de öppnade fönstret i rummet ..... Jag har aldrig upplevt 
något värre!!! Och jag har hög smärttröskel. 

Första skruven var en chock och i det läget veta att man 
har tre skruvar kvar ..... jag skrek så det måste ha 
hörts på hela sjukhusområdet .... 

Och jag tog inte en enda smärtstillande tablett under hela
 tiden som handleden läkte ..... så jag är tålig vad gäller smärta ;)
..... jag är emot så kallade droger och smärtstillande 
mediciner .... eller rättare sagt kan jag klara mig utan
 så gör jag det även om det gör väldigt ont!

Det blev ingen Hoffmann ställning för min del denna gången. 
Det fanns en liten chans att handleden skulle läka bra ändå
 och den var jag beredd att ta. När gipset togs av såg den 
väldigt sned och konstig ut. Vilket många människor 
påpekade runt omkring mig. Men mirakel sker och 
med träning och när svullnaden lagt sig så är den idag 
helt återställd och den är inte sååå sned inte mer sned
 än den brutna vänster handleden ;))))

Skämt och sido jag ser inte att de varit brutna 
i alla fall ;)


Så kära läsare jag kan inte nog varna Dig för hala löv 
egentligen både när du cyklar och annars!!

Dessutom verkar det bli extra halt när det är vid 
vatten och järnvägsspår. Taxichauffören som körde mig
 till sjukhuset berättade att de hade haft flera körningar
 den morgonen med människor som råkat ut för cykelolyckor. 
Bland annat även på cykelbanan vid Slottet Malmö Hus 
där det också går järnvägsspår över cykelbanan!

Och det är inte mesigt att använda cykelhjälm snarare
 tufft tycker jag och det visar på att man bryr sig om
 sig själv! Det är både tufft och sexigt ;)


Idag tänker jag lite extra på min olycka också för att
 försäkringsbolaget ringde idag på årsdagen och 
undrade om jag hade några men efter olyckan för
 då skulle jag få ersättning. 

Tacksam för att så inte är fallet ...... Men jag tar 
tacksamt emot ersättning ändå men det gick 
de inte med på ;)))

Sista dagarna har man på nyheterna varnat för hala löv
 och hur många cykelolyckor som sker på grund av
 detta varje år!


Har lärt mig att det är tufft och svårt att bryta handleden ..... 
men otroligt mycket tuffare att bryta högerhandled och 
vara gipsad i denna än i vänster ...... 
om man är högerhänt i alla fall ;)


Nu åter till NUET :)


Tack bloggen för att jag fått skriva av mig mitt trauma ;)

Nuförtiden cyklar jag alltid sakta för det klart att
 hastigheten spelar in vid en olycka!

Det var ganska jobbigt att börja cykla igen ..... rädslan fanns
 kvar att jag kunde råka vurpa igen ..... Sådant finns kvar i 
vårt undermedvetna och i våra kroppsminnen men det är 
bara att fortsätta cykla så går det över ;)

                  

Tack för att du tog dig tid att läsa denna
 låååånga text ;)  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar