Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, augusti 21, 2015

Mysteriet är äntligen löst ..... Den heter Tulipa Menton



När jag tog över min oas för flera år sedan så fanns det en
 fantastiskt vacker tulpan som blommade. Hade aldrig sett 
denna otroligt vackra tulpan tidigare och jag har frågat 
många människor (även en del växtexperter) och även här
 på bloggen om någon vet vad det är för sort ..... tyvärr 
utan resultat.


Den har jättestora perfekt formade släta, blanka kronblad.

Mycket hög och kraftfull Tulpan. En tulpan som 
funnits länge och är en klassisk sort. Den blommar
 länge och är mycket tålig.

Sen, enkel sort. Färgställning i rosa, lax och ljust
 aprikos. Stadiga stjälkar och den blir högre än de 
flesta sorter minst 60-65 cm.


Under årens lopp så har många frågat vad denna ljuvliga
 tulpan heter .... och jag har tyvärr inte kunnat svara.


I våras blommade den otroligt rikligt och mysteriet löstes äntligen
 då en mycket växtkunnig kvinna var på besök och plötsligt
 säger hon: så fantastiskt vackra dina franska tulpaner är!

Jag har frågat henne tidigare under årens lopp men hon har inte 
vetat namnet på denna skönhet. Men nu i våras så frågade jag igen
 när hon själv nämnde mina franska tulpaner och då säger hon
 plötsligt ..... den heter förmodligen Tulipa Menton!


Och mysteriet är äntligen löst ... den heter Tulipa Menton ;))))


De är svårt att få fram rätt färg då ljuset när man fotograferar
 förändrar färgen på blomman ..... dessutom skiftar denna sort
 ovanligt mycket mellan olika färgnyanser beroende på solljus, 
temperatur och hur länge den har blommat.


Nu har jag äntligen kunnat beställa MÅNGA fler av 
denna sort :)


Den blommar redan på flera ställen i min oas men jag kan 
inte få nog av denna fantastiska tulpan!


                                      








Nedan citerar jag några ord som sagts eller snarare skrivits 
om denna ljuvliga tulpan:


      If you could have only one pink tulip, choose this with no regrets, ever -              guaranteed. A luscious, saturated color with perfect form and stems long                              enough to show off in a tall, cylindrical vase.


"Award winning Tulip Menton is amazingly beautiful with its 
elegant, egg-shaped blossoms looking rose pink in part shade
 and warming up to soft apricot in full sun. Ravishing! Blooming
 in late spring, this graceful member of the Single Late Tulips 
group enjoys a sturdy, long stem that will withstand 
wind and rain!"



Ja det blir många bilder i inlägget för jag vill försöka 
visa alla olika färgskiftningar som den har ;)




















Visst är det härligt när mysterium löser sig! ;)

Bifogar ett tidigare inlägg där jag efterlyser namnet på den
 okända tulpanen ..... jag skriver dessutom lite om 
Acceptans för Dig som eventuellt vill läsa lite om detta ;)





I'm joining:



Ha det Gott!  Kram

                

1 kommentar:

  1. 'Menton' er en flott tulipansort, stor og imponerende! Jeg liker spesielt lyset som er inne i den, i kontrast til utsiden :)

    SvaraRadera