Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, november 26, 2013

Ljuvliga Vallmorosor



Här kommer lite bilder på mina Pionvallmo


Pionvallmo har odlats sedan 1600-talet och ett
gammalt svenskt namn för dessa är Vallmorosor


Vallmorosor ..... I like :)
Det är ett underbart namn tycker jag en kombination av
två av mina favorit blommor Rosor och Vallmon


Jag har ljungfärgade, rosa och röda Pionvallmo enligt
bilderna i detta inlägget


Passar på att i detta blogginlägget tala om att jag säljer frön
av dessa Pionvallmo.... eller byter mot andra frön ..... gärna
frön av borstnejlika eller rosa riddarsporre :)


Är du intresserad så skriv en kommentar i detta inlägget


Och även om Du inte vill köpa frö eller byta så är Du
varmt välkommen att lämna en kommentar ändå :)
Det uppskattas alltid:)


William Shakespeare sa att Blommor är världens nöje ......
ja det är inte svårt att hålla med honom ..... i alla fall är
Blommor ett av världens nöjen ;)









En handfull frön ser inte ut som mer än lite damm för det
otränade ögat, men vänta bara till sommaren är här!
Då kan man njuta av fantastiskt vackra blomster :)




Jag brukar fröså Pionvallmo direkt på friland på våren. Det går
också bra att så dessa redan på hösten för tidigare blomning
nästa säsong.


Vill man förlänga blomningstiden kan man så frö i olika
omgångar så är risken liten att man blir utan Vallmorosor
under säsongen.






Ja pionvallmofrön är väldigt små och ser inte mycket ut för
världen men det är en fantastiskt vacker och tacksam
 växt att odla!









Den är som sagt väldigt enkel att odla och frösår sig lätt
och återkommer år efter år.




Den är både vackert skir och väldigt tålig och jag har kunnat
njuta av blomningen fram till oktober/november månad då
vädret varit gynnsamt..... detta gäller i alla fall Söderut ....
ja alltså i Södra Skåne regionen :)


Kul att Du tittat in hos mig och Välkommen åter :)
Passar på att göra lite reklam för facebook gruppen
Trädgårdsväxter! Byt, sälj & efterlys
där jag och många andra säljer, byter och efterlyser
olika växter och frön

             

Ha det Gott!  Kram

3 kommentarer:

  1. Fabulous,like fine tissue paper. I have lost mine but hope sometime to find new seeds.

    Happy Tuesday!
    Ruby

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!
    Vilken underbar samling av pioner. Det är så härligt när de slår ut. Då vet man att det är sommar!
    Ha det så bra!
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Yeah, good job, I like this wonderful flower, wild beauty!

    SvaraRadera