Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

lördag, mars 31, 2012

Småplantorna växer och frodas


Vårsolen tittar fram då och då här i Malmö idag men oj vad det blåser kallt! Det blev inte något trädgårdsarbete utomhus idag utan istället lite omvårdnad om mina kära små plantor inomhus som växer och frodas!


Frilandshibiskusen växer så det knakar :) och även alla andra små frö som jag sått för ett tag sedan ..... allt har blivit till belåtenhet utom min sådd av Pionfrön -  som tyvärr inte blivit vad jag hoppats på. Har inte tidigare sått pionfrön utan köpt färdiga plantor. Plantorna var en enkel match att lyckas med men inte fröna ....... suck!!




Har du något tips hur man lyckas med pionfrön har sått de flesta enligt följande metod som enligt expertis ska fungera : lagt fröna ovanpå fuktig vitmossa, Spagnum förvarat i plastburk med locket på och i mörkt skåp .......  men fröna ser mögliga ut på utsidan iallafall ....  Vad göra??

Andra metoden enligt tips från Experter från Odla.nu sådde jag en mindre del av fröna enligt följande: sådd i papper inomhus ..... alltså fuktat våtstarkt papper i mitt fall (kaffefilter) Pappret viks i tre delar och fröna läggs på papprets mellersta fält. Därefter placerades sådden i en tunn plastpåse (ej fryspåse)  dessa har inte möglat men ingenting har hänt med fröna ännu ......

Jag hoppas fortfarande att mina Piondrömmar ska slå in och att jag kan följa planerna för hur mina trädgårdsrum ska utformas ...... Har du tips angående pionsådd så tar jag tacksamt emot dessa!

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar