Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, maj 12, 2016

Underbara Tulipa Angelique



Godmorgon kära Läsare!  Kul att just Du 
tittat in här hos mig :)



Ja just nu kan vi njuta av alla tulpaner på 
friland som blommar och förgyller tillvaron.


Idag visar jag bilder på Tulipa Angelique som 
är en ljuvlig tulpan.


Denna sort är inte ny utan har funnits i min oas 
sedan jag tog över den. Planterade en hel del 
Angelique lökar redan första hösten.


Visst är det fascinerande med alla olika
 namn på tulpaner. Undrar om det finns 
dokumenterat i någon bok om bakgrunden till 
namnen ..... så är det ju ofta när det gäller 
namn på olika rosor. Tror jag ska börja undersöka
 detta ..... undersöka ja jag menar ......Googla ;)))


Jag skulle gärna vilja ha ett stort tulpanlexicon med
 vackra bilder och info om respektive sort och dess
 bakgrund .... Hmmm ja det borde väl finnas redan.

   Annars hoppas jag att någon ger ut en sådan bok ;)





Värmen har gjort att även de sena tulpanerna 
redan blommar i år.  Sena fyllda tulpaner 
kallas ofta för pionblommande tulpaner. 
Angelique tillhör denna grupp.


Angelique är en av mina favorit tulpaner. 
Den är väldigt tålig och blommar längre en 
någon av mina andra tulpaner. Hon (Angelique;)) 
har fått flera olika pris och är en mycket 
uppskattad tulpan i hela världen.






Denna sort blommar rikligt år efter år
 utan att behöva flyttas och inte som 
vissa andra sorter som blommar första
 året efter plantering och sedan 
återkommer bara några få och ibland
 inga alls.


Om du inte redan bekantat dig med 
Angelique irl så kan jag varmt 
rekommendera dig att göra detta ;)))




En annan av mina favoriter är Adele så 
hon får sjunga i detta inlägg ;)




Ha det Bäst!  Kram

1 kommentar:

  1. What a wonderful variety of tulip!
    Many thanks for joining the Floral Friday Fotos meme, I look forward to your next contribution.

    SvaraRadera