Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, maj 15, 2016

Första blomman på min frösådda Rosenpion har ÄNTLIGEN slagit ut!






För någon vecka sedan såg jag till min stora 
glädje att en av mina frösådda pioner hade
 en knopp.



Fröna sådde jag i maj år 2012 och nu är det 
alltså ÄNTLIGEN dags för den första 
blomman att slå ut!

Det känns underbart och Lyckan att 
frösådden lyckats är STOR :)

Pionen är en Rosenpion även kallad 
Paeonia Vietchii.

Jag har flera andra frösådda pioner som jag sådde
 år 2012 så jag hoppas att fler börjar blomma i år.

Det är första gången jag frösår pioner ..... jag visste
 inte när jag köpte fröerna på Tradera att det tog
 så många år att få frösådda pioner att blomma.

Så jag läste på och skaffade information. Provade 
olika metoder med mossa, förvaring i kylskåp 
mm men fröna grodde inte. Då bestämde jag att
 det får bära eller brista och planterade ut fröna
 direkt på friland. 

Så gott som alla pionsorterna jag frösådde tog sig
 och redan året efter så syntes det blad och sedan
 har de växt till sig men dock inte blommat.

Förra året så tyckte jag att de inte vuxit sig större
 än året innan och det bildades inga knoppar. Tänkte 
då att jag kanske planterat fröna lite för djupt så att
 plantorna inte kan bilda knoppar. 

Ja jag var lite otålig efter att ha väntat i 3 år!!! ;) 
Så jag grävde upp alla plantorna och placerade 
dessa på nya ställen och de har verkligen vuxit
 till sig rejält i år.

Nu i våras för några veckor sedan så såg jag till min 
glädje att det fanns en knopp på en av plantorna. 



Och det är alltså denna pion som nu slagit ut sin 
första vackra blomma. Ja det finns inte fler 
knoppar men 1 st är bättre än ingen ;) 
förhoppningsvis blir det fler nästa år.



Även denna frösådda pion har en knopp ...... 
Det är väldigt spännande att vänta på att den 
ska slå ut och blomma.


Tror ingen av de andra sorterna hinner bilda 
knoppar i år men oj vad de vuxit till sig nu 
på våren.

Ja det är definitivt ingen quickfix att fröså
 pioner men jag är trots allt glad att jag har 
provat på detta. 

Dessutom är den en bra träning i tålamod ;) 
och en speciell känsla att ha dragit upp dessa
 själv från frön.




 Ha det Bäst!  Kram

1 kommentar: