Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

onsdag, april 02, 2014

Vackert & Gott



Idag blir det lite Mat- och Hälsoinspiration här på bloggen.
Det talas mycket om antioxidanter nuförtiden. Många äter
 dyra kosttilskott i tron att det är nyttigt. Men se upp!
En del kosttilskott kan faktiskt göra mer skada en nytta.


Dessutom köper många kosttillskott utan att ha fått
 konstaterat att man verkligen har en brist. Detta kan
leda till överdosering och dessutom är det en
onödig kostnad.


Välj frukter och grönsaker i första hand istället för
 olika tillskott. Det är i färgerna som mycket av matens
 nyttigheter sitter. Rött, gult, orange, grönt och blått
signalerar minskad risk för flera folksjukdomar och
skydd för ögon och hud.



Så ät mat från hela färgpaletten :) Det är både
ljuvligt gott, nyttigt och vackert med alla
dessa färger.


Här i flytande form ..... Visst ser det inbjudande ut?! :)


Mmmm Passionsfrukt är en av mina favoriter.


Denna goda och vackra mat får oss att må bra, bli piggare
 och få mer lust :) mycket av lusten sitter i hjärnan och
hjärnan blir pigg och glad av denna typ av mat.



Det finns många många fler nyttiga matvaror som tex
frön och nötter men i detta blogginlägger är det fokus på
färgglad mat :)


Visst är det härligt att bry sig om vad man stoppar i sig
 .... en del kanske äter dessa livsmedel bara för att de
är nyttiga ..... för min egen del så äter jag mycket
färgglad mat för att jag tycker att det är väldigt
god och vacker mat och dessutom får den mig
 att må bra och sedan är det dessutom en extra
bonus att den är nyttig ;)


Ja det är både nyttigt och sexigt att bry sig om vad
man stoppar i sig för mat tycker jag ;)


Här kommer en lista på 20 utvalda livsmedel som är
fullproppade med polyfenoler, antioxidanter som saktar
ner åldrandet och skyddar mot genetiska risksjukdomar
som cancer och hjärtbesvär.

1. Äpplen
2. Björnbär
3. Svart te
4. Blåbär
5. Broccoli
6. Fullkornsflingor
7. Körsbär
8. Körsbärstomater
9. Kaffe
10. Tranbär
11. Mörk Choklad
12. Grönt te
13. Apelsiner
14. Persikor
15. Plommon
16. Hallon
17. Röda Vindruvor
18. Rödlök
19. Spenat
20. Jordgubbar


                    

Ha det Bäst!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar