Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, december 05, 2013

Moments of Our Lives



Vårt LIV består av många stunder: Roliga, underbara, magiska,
njutningsbara, svåra, tuffa, smärtsamma, sorgliga, glädjande,
rädda, nyfikna, utmanande ja listan kan göras lång .....
Alla LIV kan brytas ner i stunder. En stor del av livet tillbringar
 vi på jobbet och Så viktigt det är att trivas på jobbet och att
må bra av det vi sysslar med ..... ja även på fritiden!
Ibland är det så att för att vi ska må bra så måste vi flyga
 vidare i livet ..... i detta fallet menar jag i Jobbsammanhang
Det är tufft på arbetsmarknaden idag och det är många som
konkurrerar om de jobb som finns. Detta gör att många tiger
och lider extra mycket på sina arbetsplatser i dessa tider.
Fast dysfunktionella arbetsplatser har alltid funnits!
Vi kan alltid göra mycket själva för att trivas på jobbet.
Vi har alla ett ansvar att ha en inställning som gör att
du uppskattar ditt jobb.
Bifogar en Länk: How you can create a job that
 you really love  :) 

Hur stämningen och allt annat är på just Din arbetsplats är allas
ansvar ..... inte bara chefens .... men hen har det absolut största
ansvaret att få helheten att fungera optimalt!
Alla tycker saker och har åsikter om chefen så är det bara ....
detta ingår i ledarskapet och detta måste hen klara av. Detta lyckas
 också hen med om hen har valt att vara Ledare (föredrar detta före Chef)
för att hen är genuint intresserad av människor och vill tillsammans
med dessa människor åstadkomma bra saker/något och uppnå
uppsatta mål och ha kul och inte bara för titeln och eventuell
 "enmansshow"! 
Och att hen inte söker andras gillande .... utan är sig själv och inser
 att vi människor är olika och vi behöver inte älska alla för att vi
ska kunna respektera varandra och göra ett bra jobb tillsammans
Ledarskap handlar om att utveckla andra och handlar INTE om en
 egotrip för ledarens egna personliga utveckling ....

Lenas Trädgårdsrum kommer framöver att då och då omvandlas till Lenas Jobbrum istället där jag kommer att skriva om ledarskap, dysfunktionella arbetsplatser och beskriva hur en vanlig arbetsdag på jobbet kan se ut på en dysfunktionell arbetsplats .... och vad som händer och kan ske. De mentala processer som förändrar människorna i en sådan organisation är både ledsamma och frustrerande!

Detta är säkert ingen nyhet för någon men ..... ibland behövs ett "Wakeup Call" .... för många blir hemmablinda, är rädda och hjärntvättade och självkänslan blir lägre och lägre .....

Varför skriver jag då om detta? För min del handlar det inte om att utelämna något företag. Jag utelämnar aldrig företag och både affärsetik, moral och integritet håller jag väldigt högt .... Men om jag så kan hjälpa en enda person att förstå vad som ofta sker och kanske kan öppna upp ögonen för medberoendet som ofta skapas ..... så är jag nöjd!

Alltså kommer jag inte att skriva vilka företag detta handlar om
och det är inte dags aktuella händelser utan de kan väl kallas
"preskriberade"
Jag är inte ute efter att tala i termer av förövare, skyldig,
offer etc utan vill bara belysa problemet som jag tycker vi pratar
 alldeles för lite om .....
Avslutar med lite citat från länken ovan:

"To truly love your work, you need to work for someone who understands
 and respects you and who makes you enthusiastic about the future"
"Some bosses are just better at understanding people, getting
employees promoted, and developing talent. Once you find a leader
like this, start moving in their direction as much as you can"
Find yourself a great leader ..... go boss shopping ;) ett garanterat
 sätt att trivas på jobbet ..... men glöm aldrig bort ditt eget ansvar
 också ;)

Just nu är jag ledsen för att Sverigedemokraterna är så stora i Sverige!
 Sverige är alltså ett främlingsfientligt land :(  Dysfunktionella företag
gör mig också ledsen :( varför är dessa sååå många? Sååå många
människor som lider och mår dåligt på sitt jobb! :((
Det är en ren epidemi!! och Tänk så många Moments of Our Lives
vi spenderar på jobbet!

               

Ha det Gott!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar