Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, september 27, 2015

Tänkvärt .......






Det var en gång en man som bodde vid kusten någonstans
 i Afrika. Han älskade sitt liv. Han hade fru och barn och 
många vänner. De levde av vad naturen gav och bytte
 till sig sådant de själva inte kunde göra. På kvällarna satt 
de med sina vänner i trädgården, skojade och talade om 
livets väsentligheter. 

Varje morgon gick mannen ner till den vackra stranden och 
satt en stund och njöt av skönheten därefter tog han sin båt
 och fiskade i två timmar.

Fångsten räckte till hela familjen och lite av den kunde han 
också ge bort eller torka och spara.

En morgon kom några främlingar förbi på stranden och 
började tala med mannen. När de fick höra hur bra fångsten 
var varje dag blev de oerhört entusiastiska.

-  Men bäste fiskare, du måste fiska mera och sälja till 
affärerna eller till hotellen som ligger några mil härifrån. 
Du kommer att tjäna massor av pengar.

-  Men vad ska jag göra med pengarna undrade den 
förvånade fiskaren ?

- Du kan köpa en större båt och anställa andra fiskare. 
Det kan verkligen bli en god affär.

Fiskaren tänkte att han i alla fall kunde pröva idén och istället
 för att fiska två timmar på morgonen fiskade han nu även 
två timmar på eftermiddagen. Och precis som männen hade
sagt ville hotellen köpa hans fisk, och han kunde snart köpa 
en större båt och anställa några fler för att hjälpa till med
 fisket. Men det blev också fler att betala ut lön till och 
fiskaren jobbade nu både dagar och kvällar.



Tiden gick och fiskaren blev mer och mer framgångsrik. 
Han köpte fler båtar, anställde ännu fler människor och 
byggde också ett rökeri och ett litet varv.

Visserligen hade han inte längre tid att umgås med sina
 barn och sina vänner som han tidigare älskat att göra. 
Han hade inte heller tid att sitta nere vid stranden och 
njuta av havet och himlen och sin egen själ. Men rik blev han.

Åren gick och nu hade verksamheten blivit till ett litet imperium. 
Mannen jobbade jämt och han såg tröttare och tröttare ut. 
Han hade fått barnbarn som han knappt visste hur gamla de
var och hans fru tröttnade till sist på att aldrig ha sin livskamrat
 vid sin sida. Hon lämnade honom. Allt detta var naturligtvis en
 stor sorg för mannen, men han hade inte ens tid att känna sorg. 
Han mådde allt oftare dåligt, både i själen och i kroppen.

En dag blev han intervjuad av en stor tidning och fick berätta 
om sin blomstrande verksamhet. Han hade blivit en mycket 
rik man. 

Journalisten frågade mannen: - Vad ska du göra med din
stora förmögenhet ? Mannen svarade: - Jag hoppas att jag 
en dag ska få tid och möjlighet att ta ledigt en längre period, 
så att jag bara kan sitta på stranden och njuta, fiska ett 
par timmar per dag, återuppta kontakten med mina barn, 
barnbarn och min före detta fru. Och på kvällarna
skulle jag vilja kunna sitta med mina gamla vänner i en 
trädgård, skoja och tala om livets väsentligheter, men 
det lär dröja innan jag har tid med det.





               

Ha det Bäst!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar