Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, september 18, 2015

Pionen Bowl Of Beauty & Skötseltips för Pioner



September sägs vara pionens månad. Så om du vill flytta, dela
 eller plantera nya plantor är september den allra bästa tiden. 
Detta gäller alla sorters pioner.

Fast för min egen del brukar jag köpa och plantera
 buskpioner på våren. 


Vad gäller frösådda pioner så har jag provat lite olika metoder. 
Den enda som lyckats och inte fått fröna att mögla är att 
plantera fröna direkt i jorden. 

Det må ta något längre tid innan de blommar men jag tycker 
att detta är den bästa metoden trots allt. 

Men det är ingen quick fix ;) utan man får öva sig i tålamod ;)



Första året gror fröna med en rot som inte syns. Men redan året 
efter sådd kan man se bladen dyka upp. Bra att markera 
var man sått fröna så att man inte råkar skada rötterna 
eller ännu värre rensar bort bladen för att man tror
 att det är ett ogräs. Sedan växer plantan till sig.

Nästa utmaning är att få den att blomma ;)



Mina frösådda plantor har vuxit till sig men de har tyvärr 
inte blommat ännu. Sådde dessa våren 2012. Nu i dagarna 
har jag flyttat allihopa (6 st) sådde 9 olika sorter 
(ett par frö av varje sort) och 6 av dessa frösådder 
lyckades.

Ett resultat som jag är väldigt nöjd med :)



Flyttade alla mina plantor som inte blommat ännu, nu
i dagarna för de verkade inte trivas på sin sovplats ;) 
mina frösådda plantor har vuxit till sig men inte blommat 
ännu så det var dags att agera :) Även två färdigköpta 
plantor som vuxit till sig men inte blommat ännu 
flyttade jag.



Tycker inte att jag planterat dessa för djupt men för 
säkerhets skull så har jag hittat nya sovplatser till 
allihopa och planterat dessa så grunt som möjligt :)

Hoppas att detta ger Blommande Resultat framöver.



Så jag längtar verkligen tills alla dessa åtta plantor ska 
börja blomma .....

Hoppas att det blir "snart" ;)







För att pioner ska blomma får de inte planteras för djupt.
 Toppen på rothalsen ska inte planteras djupare än ca 3 cm
 från jordytan.


Däremot är det en myt att pioner inte tål att flyttas eller delas. 
Mina brukar oftast efter flytt eller delning hoppa över att blomma
 året efter ..... men sedan återkommer de med råge året därpå :)


Pollinatör på besök :) Den verkade lite slö när jag 
fotograferade den ..... kanske den hade fått i sig lite för 
mycket av det goda ;)


Alla bilderna i detta inlägget är på Pionen Bowl of Beauty



I'm joining





                 

Önskar Dig en Trevlig Helg!   Kram

4 kommentarer:

  1. Åh, jag har ju inte sånt tålamod! Jag ser till att fröna hamnar där de ska och glömmer sen bort dem... Medvetet! Just pga mitt tålamod! Sen kommer nåt upp i rabatten och jag känner igen liljeblad... en vacker dag kommer en blomma :D

    En av de bästa låtarna ever.... Undrar om inte vi är typ "årsbarn"

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, det där låter positivt, jag har nämligen flyttat om mina pioner och var lite orolig, nu ser jag fram emot nästa blomning! trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Trivelig gjensyn med vakker peon :)
    Har flyttet rundt på en aom aldri vil blomstre, og skal flytte en som er blitt bortgjemt. Tålmodighet må til i hagen!

    SvaraRadera