Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, september 21, 2015

Äntligen! Första Blomman på min Frösådda Frilandshibiskus


Ja äntligen kommer här bildbeviset på första blomman
 på mina frösådda frilandshibiskusar.


Denna buske är den första och enda som blommat 
efter frösådden år 2012. Redan förra året hade 
några av mina frösådda frilandshibiskus plantor knoppar. 
Men tyvärr hann de inte blomma innan frosten dök upp. 



                                  Denna planta som nu blommar hade inte ens knoppar förra
                                          året så den har verkligen satt fart denna säsongen. 
                                     Denna blomma är en ljuvlig kombination av rosa och 
                                               rött och är en Hibiscus Syriacus Hamabo.



Den är inte översållad av blommor men den har en 
del knoppar får se hur många som hinner slå ut i år. 

Längtar till alla mina andra frilandshibiskusar blommar. 
Alla är olika sorter och det blir spännande att se vilka 
färger/sorter det blir ;) Hoppas att detta blir nästa år ;)

Ja det är ingen quickfix att odla frilandshibiskus via frön .... 
men vilken känsla det är när det lyckas!! 

Lycka i alla fall för en Blomsternörd ;)

Faktiskt helt annan känsla än när man köper en färdig planta ..... 
Det är ju trots allt ingen större utmaning ;)

Denna säsongen provar jag även att sätta kvistar av 
Frilandshibiskus i vatten för att det ska bildas rötter 
(Detta experiment pågår just nu) och sedan ska jag 
plantera ut dessa. Ska bli spännande att se om det 
lyckas ..... och denna metod bör ju vara lite snabbare
 än frösådd. Ja jag tycker om att experimentera. Ska 
bli kul och se om kvistarna som har knoppar slår ut 
inomhus ..... Det borde inte vara omöjligt ;)))

Förmodligen är det kanske ännu bättre att ta kvistar på våren
 men då är dessa bara torra kvistar men de får ju längre tid
 på sig att rota sig än nu på hösten. Fast mina kvistar nu är
 och andra sidan större och mer kraftfulla .....

Jag kanske gör ett nytt experiment med detta till våren. 
Om man inte provar så vet man ju inte om det kan funka.


                

Ha det Gott!  Kram

1 kommentar: