Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, maj 10, 2015

Kärlekens olika språk & Rosor




Idag tar jag upp och tipsar om ;) Kärlekens olika språk som
 bland annat Gary Chapman skriver om.


Tänk så viktigt det är att lära sig upptäcka sitt eget kärleksspråk, 
sin partners och andra som står oss nära. Dessa kan vara helt olika
och kan göra att vi känner oss oälskade och missförstådda. Genom 
att lära sig sitt eget och andras olika kärleksspråk kan du bättre nå 
fram med den godhet/kärlek du så gärna vill visa, och du får i gengäld en mer äkta och öppen kärlek .... och vem vill inte det!? ;)


Ni älskar varandra och vill visa det. Men talar ni samma språk?
Vi uttrycker och tar emot kärlek på olika sätt. 
Gary Chapman anser att det finns 5 grundläggande kärleksspråk:

Komplimanger
Tid för varandra
Ta emot gåvor
Göra varandra tjänster
Fysisk beröring





”Upptäck kärlekens olika språk” (Sjöbergs förlag) är skriven utifrån
 en amerikansk syn på äktenskapet. Men de generella dragen är 
universella och går lika bra att applicera på en vänskapsrelation
 eller till dina barn. I den här boken kan du lära dig upptäcka 
kärleksspråket både hos dig själv och hos den/de du älskar.



                   Vi människor har alltså 5 olika sorters Kärleks språk!

Ofta dras vi till våra motsatser av någon konstig anledning och 
det är därför en del problem kan uppstå ;) 

Här nedan beskriver jag de 5 olika språken som finns för 
att uttrycka Kärlek.


Vet du vad du har för Kärleksspråk?



1. Ord som bekräftar
En del klarar inte av att älska någon annan om man inte får 
komplimanger och uppmuntran från den man älskar. 
På det sättet känner sig den personen uppskattad och kan
 älska den andre. Det kan vara en enkel mening som: 
Tack för att du diskade eller vilken snygg skjorta du köpt.
2. Tid tillsammans
Nån behöver tid med den andra. Detta kan bli ett problem om 
den ene gillar att jobba mycket och den andra vill ha mycket tid
 med sin partner för att känna sig älskad. Det betyder också att 
den tiden helst ska vara öga mot öga. Gärna att man sitter ner och
 pratar eller går en promenad tillsammans. Om den ene jobbar 
mycket och kanske då vill sitta och kolla på teve/datorn hemma
 efter jobbet då blir detta ett problem i längden. Den 
ene känner sig inte älskad.
3. Gåvor
Gåvor är en viktig del för vissa och visar gärna sin uppskattning 
genom att själv ge gåvor. Utan gåvor= ingen kärlek. För en 
del spelar gåvor över huvud taget ingen roll alls. Gåvor har
i sig självt en kärleksförklarings innebörd sedan långt tillbaka. 

Gåvor behöver inte kosta. Det är tanken som räknas för denna
 person som känner sig älskad av det.
4.Tjänster
Om man själv känner sig älskad av tjänster ger man ofta tillbaka
 med tjänster till den man älskar tex man försöker underlätta
 för den andre genom att jobba mer, fixa materiella saker: 
Sådant som kräver tanke, energi och kanske muskelkraft. För 
dem är detta en kärleksförklaring till sin partner. Man älskar så
 mycket att man gör allt för honom/henne.
5. Fysisk beröring
Hålla varandra i handen, kyssas, smekas och kramas. För många är
 detta det primära kärleks språket. Utan detta känner man sig 
totalt oälskad. Genom detta känner man sig trygg och älskad av 
sin partner. Detta gäller även sex. Om ens primära kärleks språk
 är beröring är det extra viktigt att man bli omfamnad när man
 gråter och mår dåligt.

Vilket är ditt kärleksspråk?











Bifogar nedan ett litet snabbtest ;)

Välj det påstående i varje del som du känner igen dig mest i, utifrån hur du skulle önska att det var. Vid frågan finns en bokstav, hur många du får av varje avgör vilket kärleksspråk som är ditt starkaste. I boken ”Upptäck kärlekens olika språk” (Sjöbergs förlag) finns ett längre test med 30 frågor.


Livsstil
A Små kärleksbrev från min man/fru får mig att må bra.
Jag älskar att bli kramad av min partner.

B Jag tycker om att vara ensam med min partner.
D Jag känner mig älskad när min man/fru hjälper mig med mitt arbete.

C Att få gåvor av min man/fru gör mig glad.
B Jag tycker om att göra långresor med min partner.

D Jag känner mig älskad när min partner tvättar mina kläder.
E Jag tycker om när min man/fru rör vid mig.

B Jag känner mig älskad när min partner lägger armen om mig.
Jag vet att min partner älskar mig, för hon överraskar mig med gåvor.

B Jag tycker om att resa nästan vart som helst med min partner.
E Jag tycker om att hålla min partner i handen.

C Jag sätter värde på de gåvor som min partner ger mig.
A Jag älskar att höra att han/hon älskar mig.

E Jag vill att min man/fru ska sitta tätt intill mig.
A Min partner säger att jag ser bra ut, och det tycker jag om.

E Jag tröttnar aldrig på min mans/frus kyssar.
B Jag älskar när min partner visar intresse för saker jag tycker om att göra.

C Jag ser fram emot vad min partner ska ge mig i jul.
A Jag gillar att höra min partner säga att jag är viktig för honom/henne.

D Det betyder mycket när min partner hjälper mig trots att han/hon har annat att göra.
A Jag mår bra när min man/fru säger att han/hon uppskattar mig.

C Min man/fru visar mig att jag är älskad när han/hon ger mig gåvor.
D Min partner visa kärlek genom att hjälpa mig utan att jag frågar.

Svar på testet: Vilka kärleksspråk pratar du och din partner och dina nära och kära ?

A Bekräftande ord
Du hör till dem som strör komplimanger omkring dig, som uppmuntrar och påpekar när vänner är snygga, ser om någon klippt sig, berömmer när någon är trevlig eller när någon gör något bra. Det går av bara farten. Det är också det språk du själv behöver höra för att må bra och för att inte köra slut i kärlekstanken.
Om din partners kärleksspråk är bekräftande­ ord, så bestäm dig för att ge en komp­limang om dagen i en månad, skriv små lappar med kärleksfulla ord och sätt ord på det du gillar hos henne/ honom.

B Tid tillsammans
För dig är det viktigt med kvalitetstid, att umgås, ta en promenad ihop eller sitta ner och prata. Att lyssna på andra och ge dem din fulla uppmärksamhet är ditt sätt att visa att de är viktiga för dig. Om du upplever att du inte blir lyssnad på, så spelar det inte så stor roll hur många presenter du får. Du vill ha tid med den du älskar.
Om din partner har tid som kärleksspråk hitta stunder då hon/han får din odelade uppmärksamhet. Gå en långpromenad eller besök en utställning, res bort, eller överraska med en middag på stan. Utan mobiler.

C Gåvor
Att få presenter av dig är en upplevelse. Du lägger ner din själ för att hitta den perfekta gåvan och kan spontant komma hem med blommor, eller en specialtidning och favoritgodiset om din partner är sjuk.
Om din partner är en gåvoperson gör du klokt i att vara lyhörd. Hör du ”åh, en sådan vill jag ha” är det läge att anteckna det. Att slösa på din partner är en klok investering i er relation. Men det är inte prislappen som är det viktiga. Ser du en vacker sten under en promenad, ta med den hem, eller en blomma du plockat. Tanken är det stora, inte vad det kostar.

D Tjänster
För dig är det självklart att springa ärenden när din partner inte hinner, eller att laga maten om den andre är sen. Och du lyssnar alltid in vad andra behöver hjälp med. Men om du alltid får göra allting själv och inte får något tillbaka kommer du till slut att känna dig som en betjänt.
Om din partners språk är tjänster är det läge att lyssna in vad det tjatas om hemma, det kan ge en hint om var du kan överraska. Bädda sängen, ta hand om diskmaskinen, kör till träningen. Börja fråga om det är något du kan hjälpa till med och tonläget kommer snart bli ett annat.

E Fysisk beröring
Du är en person som ofta och gärna kramar och berör dem du har nära. Du har en hand på den andres ben när ni sitter i bilen eller i soffan, och du nästan spinner när någon ger dig massage. Att bli berörd får dig att känna dig levande, och du ville helst inte somna utan att först kyssa din partner.
Om din partner har beröring som kärleksspråk så börja gå mer hand i hand, kramas och pussas vid diskbänken eller tåflirta under bordet. Och när ni är bland folk, ge trygghet genom att lägga din arm om hans/hennes rygg. Du kommer se på kroppsspråket hur den andra mjuknar.


Hmm visst kan man förstå varför många har "problem" i sina relationer - när vi talar så olika språk ..................................................................................  


                   ..
 

Ha det Bäst  och Lycka Till med utforskandet av
 Kärlekens Språk ;)

Det är väl både du och dina nära och kära värda ......
Eller hur ;)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar