Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, juli 17, 2014

Frösådd Frilandshibiskus


Här kommer ett nattligt blogginlägg :) 
Vilka underbara kvällar vi har nu ...... fast det märks trots allt
att det blir mörkt tidigare nu än för bara några veckor sedan.


Det gäller att passa på att njuta så länge sommaren varar ....


Jag har fått en del frågor om mina frösådda Hibiskus plantor


Jag sådde för första gången Frilandshibiskus frö våren 2012.
Fröna grodde snabbt och växte till sig.
Till min glädje så överlevde de vintern 2013 trots att
de var ganska små.


De har växt till sig ganska mycket men det är ingen
snabbväxande växt precis :)


Så bilderna som jag tagit här är inte på mina frösådda Plantor
utan på färdigköpta Hibiskusträd/buskar


Fast jag hoppas att de frösådda kommer att blomma lika rikligt
när de väl börjar blomma.

Mina färdigköpa plantor är fulla av knoppar. Men det dröjer
 innan de börjar blomma. Hibiskus blommar sent på säsongen.

Avslutar med lite nytagna bilder på mina frösådda plantor .....
så här långt har dessa kommit ..... men inga knoppar syns till
 ..... så de lär inte blomma detta året heller. Det är bara att
ha tålamod och hoppas att de blommar framöver. Ja det
gäller att ha tålamod ...... Ska bli spännande att se vilken färg
blommorna har när de väl börjar blomma ...... Ja som den
optimist jag är så visst kommer de att blomma frågan är
bara när ;)


Du som läser detta och som har lyckats med att fröså och
fått till blomningen också får gärna tipsa mig om
hur du lyckats ;)


Ja på bilderna syns även en del av mina rabatter som är långt
ifrån färdiga ...... Har planerat dessa utifrån Hibiskusarna
 och för övrigt just nu är det mest ogräs ......








Så Du/Ni som frågat om hur jag får mina Frilandshibiskus
 att blomma ..... jag vet tyvärr inte ..... eftersom de inte
blommat ännu.
Men jag återkommer med mer info så fort något mer händer
 och sker med dessa exotiska växter :)

 Frilandshibiskus beräknas vara härdig i zon 1, men kan
övervintra i zon 2 om förhållandena är väldigt gynnsamma.
Jag är tacksam över att bo söderut i vårt avlånga land där
det finns möjlighet att odla Frilandshibiskus.




Eurythmics Time ......

                       

Natti Natti och Sov Gott när det blir dags ....... Kram

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har fått fröer av en vän och tänkte så dem så undrar om du förkultiverade dem inne först och när på året du gjorde det? Med vänlig hälsning Helena

    SvaraRadera
  2. Hej! Fröna förkultiveras inomhus på våren och planteras ut på friland när plantorna vuxit till sig och risken för frostnätter är över.

    Vänliga hälsningar Lena

    SvaraRadera