Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, oktober 05, 2014

Blommande skägg




Godkväll Kära Läsare!


Idag hyllar jag mannen här på bloggen .... 
med att bland annat visa dessa bilder på 
män med blommande skägg.


Oavsett vad man tycker om dessa bilder på blommande
 skägg ..... så tycker jag att de är väldigt kreativa. Det 
är inte så vanligt att män framställs på detta mjuka 
sätt iklädda blommor ;)


Själv tycker jag om dessa bilder .... ja i alla fall som 
en form av konst ..... de kanske inte gör sig lika bra 
irl ;) ..... fast detta är en fråga om smak. Bilderna är 
också utmanande på så sätt att de kan ses som en
 motvikt mot alla olika könsstereotyper som 
finns i vårt samhälle.


Män som smyckar sig med blommor är inte lika
 vanligt som kvinnor.

























































Bifogar också ett filmklipp "The Mask You Live In" som 
tar upp hur män redan som barn får lära sig hur de 
ska bete sig och vara.

Tänk vad denna inställning gjort mycket skada och skapat 
mycket våld, aggressioner och smärta både samhället, familjer 
och relationer. Fortfarande år 2014 är detta synsätt på hur 
en man ska vara tyvärr aktuellt. Visst har en del hänt på 
området men det finns fortfarande mycket kvar att göra.


Redan som barn reagerade jag på detta ..... jag vet inte 
hur gammal jag var men jag gick i lekskolan ..... 
(för att lära mig att leka ;))) då jag och en lekkamrat 
som hette Anders råkade ut för en olycka. 

Vi skadades både två och blev både rädda och hade ont. 
Vi grät och lärarna behandlade oss väldigt olika: Till mig sa
 man oj stackars dig lilla Lena gör det ont men till 
Anders som var lika rädd och hade lika ont sa man: 
Du är ju pojke Anders och stor och stark ... 
så du ska inte gråta .....

Ja vi är säkert många som känner igen oss i detta ..... 
detta är ju ganska många år sedan .... och på den tiden 
var detta vardag men detta synsätt pågår tyvärr än idag
 om än i mindre utsträckning.

Om pojkar ville leka med dockor istället för bilar så påpekades 
detta ofta också och det verkade konstigt och till och med 
oroande för en del föräldrar och lärare. Idag vet man 
gudskelov bättre och både flickor och pojkar kan leka 
med dockor, bilar eller vad helst de känner för.

Tänk så viktigt det är att vi alla är bra förebilder och inte 
fortsätter att cementera dessa förlegade stereotyper.

Både män och kvinnor har rätt till sina känslor och det är inte
 automatiskt så att kvinnor har mer rätt till att visa känslor
 och reaktioner än vad män har .... ändå är det så att 
otroligt många fler män har svårt för att visa sig sårbara
 och ledsna och lättare tar till ilska istället. Detta är 
inlärda beteenden som är djupt inrutade ända sedan 
barndomen hos alltför många. 

Jag känner själv män som i tuffa situationer sagt att de är 
rädda för att tappa ansiktet och börja gråta ...... för det 
är omanligt och otänkbart. Det finns säkert en del kvinnor 
som håller med om att det är omanligt .... för denna 
stereotypa mansbild har de matats med sedan barnsben
 .... men vi är många många kvinnor som tvärtom tycker 
att det är manligt och starkt att våga visa sig sårbar, känslig
 och fälla tårar ..... Vi är alla bara människor oavsett kön.


Tar du ditt ansvar vad gäller detta!? eller är du med och
 fortsätter att spä på dessa stereotyper ....... 

                 





Tack för titten!  Ha det Bäst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar