Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, mars 19, 2013

Red

               Red

Rött är den mest dominanta och dynamiska av regnbågens alla färger. Det är en
mycket fysisk färg som refererar till kroppen och blodet. Rött förknippas med
djuriska instinkter som lidelse och aggression.


Rött piggar upp, värmer kroppen, ökar hjärtverksamheten och andhämtningen


Rött på plussidan gör oss realistiska, beslutsamma, handlingskraftiga
och uppriktiga. Vi får mod, styrka och energi.


Rött på minussidan kan göra oss primitiva, orealistiska, aggressiva och destruktiva.


Den röda färgens grundtema är:
Familjens säkerhet
Förmåga att överleva och försörja sig själv och familjen
De reproduktiva drifterna


Positiva aspekter :
Realistisk
Beslutsam
Stark
Handlingskraftig


Negativa aspekter :
Primitiv
Orealistisk
Vulgär
Grov


Den röda personen
Urmannen/Urkvinnan associeras med den röda färgen. Begrepp som mod, styrka,
robusthet och primitivitet betecknar denna framträdande personlighet. En direkt
attityd och direkta uppgörelser är också sådant som i hög grad kopplas samman
med denna urpersonlighet - på gott och ont.


Rött i hemmet
Rött - Passion

Positiva aspekter : När vi ser något rött ökas blodgenomströmningen, hjärtat pumpar
snabbare och vi utsöndrar adrenalin - rött är därför en mycket passionerad färg. Där det
finns rött finns det liv och glädje. Röda väggar skapar liv, lust och värme. Det blir en
mysig, lite grottliknande stämning.

Negativa aspekter : Den röda färgen är mycket fysiskt påträngande och kan framkalla
våldsamma temperamentsutbrott och aggressioner. Rött lämpar sig nog bäst för mindre
ytor eller hos människor som är mycket lugna i sig själva och som kanske behöver livas
upp lite.
  

Hmmm vet inte om jag ska hålla med om denna fakta om den röda färgen ...... för egen del
så tycker jag om att ha lite rött i hemmet för det blir jag pigg av och upplever att jag mår
bra av :) men jag skulle inte beskriva mig själv som mycket lugn som behöver livas upp ;) och
jag får inte heller våldsamma temperamentsutbrott och aggressioner :))) Jag vill gärna ha färg i inredningen och inte bara ha vitt ..... visst är vitt vackert men jag mår bättre om det är
lite färger i hemmet ..... fast basen får gärna vara vit :)


Röda kläder
Röda kläder kommer alltid att skapa uppmärksamhet! Den röda färgen associeras med vår
lust, våra begär och våra drifter. Rött är den färg som är mest fysisk och också den färg som
"känns" mest av kroppen. Den röda färgen har kraftigast och tyngst vibration, den svänger våldsammare än de andra färgerna. Man ska därför inte dra sig för att ta på sig röda kläder,
för det kommer garanterat att skapa stor uppmärksamhet ;) om man nu vill detta ..... ;)




Det sägs att rött är Kärlekens färg och jag kan bara hålla med ;) Det finns många
andra färger som kan upplevas romantiska och ge en speciell stämning men det är
något speciellt med rött ...... det beror nog bland annat på den speciella fysiska
påverkan som rött faktiskt har på oss ;) sedan associerar vi lätt till hjärtan som oftast
är röda och kroppen och blodet :)




Mmm jordgubbar underbart gott och en härlig uppiggande glad färg ;)


                       


Ha det Bäst!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar