Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, februari 10, 2013

Benjaminfikus från planta till träd


Idag visar jag hur man kan "göra" egna träd :)
av skott från Benjaminfikus


Jag tar skott från en befintlig planta och sätter dessa
i vatten tills där har kommit rötter som bilden visar




Här har jag valt att sätta tre skott i samma kruka
detta "träd" är cirka 10 år gammalt


Det är en lite speciell känsla när man själv har
dragit upp dessa från en liten planta tycker jag


Bladen växer snabbt och då jag är mycket förtjust i formklippta träd så
brukar jag formklippa dessa lite då och då. På dessa bilder ligger jag lite
efter med formklippningen :) som du säkert ser. Tycker det är vackrast
 när de är riktigt bollformade.


Lycka till om Du nu fick lust att prova att göra egna träd :)
eller Vem vet Du kanske redan gör detta
Man kan även fläta stammarna om man vill ......
endast fantasin sätter gränser :)


Har även provat att köpa stora Benjaminfikus träd och själv
tagit av blad så att de blev uppstammade istället och
formklippt dessa också! Då vinner man tid :)




                                      Let your Soul guide you!  Underbara Sting

                       

                                                     Ha det Gott!  Kram

6 kommentarer:

  1. Det är kul att ha sått eller satt något själv, kul att pyssla om också tycker jag. (Tills jag upptäcker att det står något grått, torrt och dammigt i en bortglömd kruka - men då är det ju bara att börja om).

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag hittade detta inlägg genom att googla om att stamma upp benjaminfikus. Jag tog tre sticklingar för några veckor sedan som nu stått i vatten och börjat få rötter. Min tanke är att stamma upp dessa en och en. Min fråga: hur beskar du dem från början tills de är lite större för att få dem uppstammade?
    Ser ut som en trevlig blogg!
    Vänliga hälsningar,
    Tim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tim!

      Kul att du hittat hit till min blogg ☺ :)

      Vänta med att plantera dina skott till det utvecklats rejält med rötter (se bilderna i mitt blogginlägg).
      Sedan är det bara att plantera sticklingarna. Själv brukar jag ta av de flesta bladen på sticklingarna nertill så sticklingen redan är uppstammad. Brukar inte beskära sticklingarna utan låta dessa växa till sig.
      Sedan tar jag efter hand bort så mycket blad från stammen nertill som jag tycker ser snyggt ut. Ju mindre blad desto högre stam blir det. Sedan formklipper jag bladen då och då upptill när de vuxit till sig för att få den form jag vill ha.

      Lycka Till med dina plantor!

      Mvh Lena

      Radera
    2. Hej Tim!

      Kul att du hittat hit till min blogg ☺ :)

      Vänta med att plantera dina skott till det utvecklats rejält med rötter (se bilderna i mitt blogginlägg).
      Sedan är det bara att plantera sticklingarna. Själv brukar jag ta av de flesta bladen på sticklingarna nertill så sticklingen redan är uppstammad. Brukar inte beskära sticklingarna utan låta dessa växa till sig.
      Sedan tar jag efter hand bort så mycket blad från stammen nertill som jag tycker ser snyggt ut. Ju mindre blad desto högre stam blir det. Sedan formklipper jag bladen då och då upptill när de vuxit till sig för att få den form jag vill ha.

      Lycka Till med dina plantor!

      Mvh Lena

      Radera
    3. Tack för svar! Jag väntar lite till tills de fått mer och kraftigare rötter :)
      Tim

      Radera
    4. Ja det låter bra! Det är väldigt enkelt att skapa dessa träd dock kräver det lite tid och tålamod :)

      Radera