Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, maj 25, 2012

Hibiskus - Exotisk känsla!

Frilansdshibiskus - Hibiscus Syriacus ..... ger Exotisk känsla ...... I like!


Ljusrosa blommor


 Mörkrosa blommor


 Hibiscus Syriacus China Chiffon


Frilanshibiskus är bara härdig i de allra varmaste delarna av landet men
den är faktiskt en utmärkt växt för uterum och inglasade balkonger.

Jag kommer ihåg när jag såg min första frilandshibiskus för ett antal år
sedan i Malmö! Det var en speciell känsla och jag blev förvånad då jag
bara tidigare sett dessa söderut.

Frilandshibiskusen, Hibiscus Syriacus är något vanligare idag men det
är trots allt långt kvar till att den blir lika populär som den vi gärna
odlar inomhus i fönsterkarmen!

Frilandshibiskusen är en fantastisk buske som blommar rikligt från mitten
eller slutet av juli fram till dess att frosten tar den. Frilandshibiskusen är
mycket lättskött behöver lite vatten på våren om det är torrt men annars
behövs ingen särskild skötsel.

Plantan grönskar sent på våren, därför är det lätt att tro att den har dött!
Men den är på G sakta men säkert! :))) Frilandshibiskus doftar inte vilket kan
vara bra för den som är doftallergiker! Även om doften på blommar förstärker
upplevelsen så vill jag ha denna blomma i mina trädgårdsrum
 ..... för den ger en exotisk känsla tycker jag!

Det är skillnad när det gäller rosor tex .... när jag sätter näsan i en vacker ros
och den inte doftar ...... blir jag lite besviken faktiskt!! men dessa doftlösa
blommor är ju bra för allergikerna!

Har i år för första gången frösått frilandshibiskus ..... de växer så det knakar
och ska snart planteras ut på friland ...... ska bara bestämma var de
ska planteras ..... :) Tidigare har jag köpt färdig planta i blålila färg
som har blommat fantastiskt mycket varje år!

Odlingstips: Frilandshibiskus beräknas vara härdig i zon 1, men kan
övervintra i zon 2 om förhållandena är väldigt gynnsamma. Det som gäller
oavsett zon är att den ska planteras soligt, varmt och väldränerat.
Gärna intill en husvägg eller en mur som värms upp av solen.


Om du vill odla frilandshibiskus i uterum eller på inglasad balkong så kommer
den i blom något tidigare. Använd en rejäl kruka, vattna och gödsla regelbundet.
Under vintern bör krukan skyddas från den värsta frosten genom att ställas på
en frigolitskiva och packas in med mattor eller liknande.



Njut av Sommaren vi har och som verkar stanna hela helgen!!
Lovely!  Kram

8 kommentarer:

  1. Hibiskus är en av mina favorite, men har aldrig hört att man kan så frilandshibiskus. Jag har en blå i kruka på balkongen och övervintrar den på sovrumsföntret något svalare. (18 grader). Fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Hej
    Jag har läst om dina frilandshibiskus och de verkar som du kan det.
    Jag har också sått frilandshibiskus och har 5 st men ingen har blommat
    och dom är 4 år gamla, kan du ge mig ett bra tips hur jag skall få
    dom att blomma.

    SvaraRadera
  8. Hej!Såg en buske i en park,vit blomma med rött i mitten,har en blåblommig Hibiscus ute iträdgården,tyckte dom liknade varann,nu såg jag att det var så nu kanske jag MÅSTE ha en så'n!Tac för dom fina bilderna!

    SvaraRadera