Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

lördag, mars 17, 2012

Vallmo Frossa .........

Har idag förkultiverat Orientalisk Vallmo ...... Vallmo är jag mycket förtjust i men det gäller att njuta och stanna upp när dessa blommar för tyvärr är blommorna ganska kortlivade och känsliga för vind och regn. Istället kan man ju framöver njuta av dess vackra frökapslar. Bladen däremot är ju inte så vackra jag brukar plantera andra blommor runt om och klippa av blad som blir gula och inte ser så glada ut längre :)

Vanligtvis så sår jag Vallmo direkt på friland men inte Orientaliska Vallmo då jag fått bättre resultat genom att förkultivera dessa först och sedan plantera ut direkt på växtplatsen. Vallmo har en lång pålrot som gör att det inte är lämpligt att flytta på plantan - så det gäller att hitta växtplatsen från början för bäst resultat.

Orientalisk vallmo är ju Perenn så den återkommer så man får njuta år efter år - Härligt den självsår sig gärna också.




            Nu är det dags att ut och leta efter fler vårtecken .......   Ha en skön Helg!

                  Tack för besöket och Välkommen åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar